Řada z nás se nejednou setkala s nabídkami na levnější energie a ne vždy to bylo formou, která nám vyhovovala. V této oblasti panuje pro běžného spotřebitele řada nejasností. Pojďme si v tomto článku objasnit některé z nich.
Představuje změna dodavatele riziko?


 

Jak jednoduše a bezpečně změnit dodavatele energií? Výhody a rizika

 

Nejprve je třeba pochopit, kdo je to vlastně dodavatel energií a jaký je rozdíl oproti distributorovi energií. Distributor je majitel rozvodné soustavy, tedy laicky řečeno trubek a drátů, po kterých se dostane elektřina a plyn až do Vaší domácnosti. Distributor odpovídá za správné fungování sítě, řeší výpadky, opravy a v jeho majetku je i elektroměr a plynoměr, který máte doma. Tato oblast je dána místními monopoly a celou republiku má rozdělenou především pět hlavních firem.

Z výše uvedeného plyne jeden podstatný závěr. Pokud bydlíte například v Jižních Čechách, spadáte do území, kde je majitelem distribuční soustavy společnost E.ON. Pokud jste tedy zvyklí na techniky z E.ON, nic se pro vás nemění, ať máte dodavatele elektřiny a plynu jakéhokoli.

 

Kdo je to tedy dodavatel energií?

 

Dodavatel je fakticky obchodníkem, který nakupuje na energetické burze a s určitou marží Vám po síti distributora dodá energie až do Vaší domácnosti. Změna dodavatele tedy nemá vliv na nic co by se dalo označit za technickou stránkou věci.

 

Jaké tedy obnáší změna dodavatele výhody a rizika?

 

To, co by mělo zákazníka u dodavatele zajímat, je především cena, etika prodeje, smluvní podmínky a zákaznický servis. Pojďme se podívat na jednotlivé oblasti.

1. Etika prodeje, smluvní podmínky

Řada z nás se v minulosti setkala s podomními prodejci a řada z nás se pak také těžko vyvazovala ze smluv, o které jsme nestáli. Tento prodej fungoval v minulosti na principu, že se obvykle skupina nezkušených obchodníků odvezla minimálně sto kilometrů daleko, do lokality kde nehrozí, že by svoje klienty potkali druhý den na ulici, tam byli vypuštěni do terénu a zadání bylo jakýmkoli způsobem docílit podepsání určitého počtu smluv.

Ne vždy pak byly podepsané smlouvy ku prospěchu klienta a z tohoto období plynou obavy lidí se do změny dodavatele pouštět podruhé. Naštěstí je již tato forma ve většině měst zakázána místními vyhláškami a celý trh se posunul ke korektnějším způsobům prodeje.

Etický prodej by tedy měl obsahovat srozumitelné cenové srovnání vůči stávajícímu dodavateli, objasnění základních smluvních podmínek a neměl by obsahovat prvky psychologického nátlaku.

Rovněž by se měl zákazník informovat o tom, zda je jeho dodavatel signatářem etického kodexu ERU. Tento dokument zavazuje dodavatele k dodržování přísných etických standardů vůči klientovi a je s podivem, že řada známých dodavatelů se k dodržování těchto pravidel nepřipojila.

2. Cena

Nižší cena je obvyklým motivem pro změnu dodavatele. Korektní dodavatel by měl nabídnout zákazníkovi srovnání, které zahrnuje všechny složky ceny. Zde je však třeba zdůraznit, že podstatnějším důvodem než okamžitá cena je dlouhodobá cenová stabilita. Řada z nás se setkala s různými aukcemi energií. Velmi často je ale skutečným motivem dodavatele fakticky koupě zákaznického kmene a nikoli záměr poskytovat zákazníkovi dlouhodobě nízké ceny. Zákazník se naláká na nezvykle nízké ceny a po roce či dvou se mu smlouva automaticky prolonguje do výrazně dražšího ceníku.

Doporučení je tedy jít zlatou střední cestou. Vyhněte se předraženým molochům, ale současně se mějte na pozoru, pokud je nabídka podezřele výhodná. Většinou se bude jednat o časově omezenou akviziční cenu s nejasnou perspektivou.

3. Zákaznický servis

Mimo rozumnou cenu a eticky nastavené podmínky by měla být zabezpečena i odpovídající péče o klienta. Standardem jsou dnes webová zákaznická rozhraní a infolinky. Výhodou jsou kamenné pobočky, případně osobní poradci. Důležité je, aby se klient v případě jakýchkoli požadavků měl kam obrátit a vyřizování jeho požadavků probíhalo způsobem, který pro něho není obtěžující.

Kvalitní dodavatel by měl být schopen zákazníkovi pomoci i s kontrolou nastavení jeho distribučních sazeb a obecně mu poskytovat servis, který pro něho znamená kvalitní službu a pro dodavatele přiměřenou rentabilitu.

 

Existují nějaká rizika spojená se změnou dodavatele?

 

Častá námitka může být obava z toho, co se stane, když dodavatel ukončí činnost, nebo zkrachuje. Přece jen jsou tu firmy, které působí desítky let a o spoustě menších dodavatelů jsme nikdy neslyšeli. Nikdo z nás nechce zůstat o vánocích bez elektřiny.

Zde je třeba zdůraznit, že tato obava není oprávněná. Energetický zákon zajišťuje zákazníkovi nemalé garance a není možné, aby z výše uvedených důvodů byla přerušena zákazníkovi dodávka plynu či elektřiny.

Změna dodavatele je tedy krokem, který může pomoci vylepšit rozpočet každé domácnosti a není třeba se ho bát. Rozhodně se však vyplatí dodržovat zlaté pravidlo dvakrát měř a jednou řež.

Používáme cookies!

Tyto stránky používají a ukládají soubory cookies. Některé jsou nezbytné pro jejich správné fungování (tzv. technické cookies). Dále tyto stránky využívají marketingové a analytické cookies pro zkvalitnění našich služeb a přizpůsobení zobrazovaného obsahu. Pro jejich využití je nutný Váš souhlas. Více informací o cookies.