Evropská unie, a tedy i Česko se připravuje na zavedení systému emisních povolenek pro domácnosti a dopravu tzv. ETS 2, který by měl začít platit už v roce 2027. Tento krok má motivovat k nižší spotřebě fosilních paliv a vyšší energetické efektivitě, zároveň ale přinese růst cen energií a pohonných hmot. Česká republika spolu s dalšími státy sice žádala o větší předvídatelnost systému, nicméně obavy ekonomů a energetiků z možného zdražování přetrvávají. Starší a nezateplené nemovitosti pak mohou kvůli vyšším provozním nákladům ztrácet na hodnotě, zatímco úsporné domy na ceně naopak vzrostou. Očekává se rovněž i vzrůstající poptávka po rekonstrukcích a zateplování, což může dále zvyšovat ceny stavebních prací. Více se dozvíte v následujícím článku.


Není tomu dlouho, co jsme se podrobně věnovali tématu emisních povolenek pro domácnosti neboli ETS 2 a jejich případným dopadům. Možné a velmi pravděpodobné dopady jsme tedy blíže propočítali v tomto článku. Jak ale situace s ETS 2 aktuálně vypadá a jaké dopady vlastně očekávat? Pokud se ETS 2 neodloží, tak si budeme v dohledné době nejspíš muset zvyknout na nový systém emisních povolenek pro domácnosti. Česko sice patří mezi 20 zemí EU, které požadovaly, aby systém ETS 2 byl více předvídatelný a nevedl k rychlému zdražení, ale ani po nedávných úpravách návrhu Evropské komise nejen ekonomové a energetici se svými pesimističtějšími scénáři nepolevují. Dále totiž spíše varují, že ETS 2 bude v dohledné budoucnosti stát v praxi domácnosti nemalé zvýšení nákladů na jejich provoz. I nově se rodící vláda pro tuto premisu EU dle všeho zaujme spíše negativnějšího postoje. A jelikož EU prakticky nemůže zavést jednotnou daň na vypouštění CO2 v rámci domácností a osobní dopravy, která je záležitostí národních úrovní jednotlivých unijních států, tak obdobně jako se zavedly povolenky pro společnosti, se EU rozhodla zavést obdobný systém pro domácnosti a osobní dopravu. Tento systém ale tudíž neumožňuje stanovit definitivní cenu emisní povolenky, tedy obdobně jako u klasických emisních povolenek pro právnické společnosti.

Pokud se jasně a konkrétně ceny nezastropují či nějakým jiným odpovídajícím a způsobem se nebudou korigovat, což není vůbec jednoduché, poněvadž emisní povolenky jsou obchodovány obdobně jako i jiné instrumenty kotované na burzách, tak se ceny mohou v pesimističtějších scénářích významněji zvyšovat či být velmi kolísavé. ETS 2 v podobě futures kontraktů čili termínovaných kontraktů se momentálně obchodují na hodnotě přibližně okolo 79 euro za 1 tunu vypouštěného CO2, kdy v posledních dnech výrazně klesly z více než 90 euro za tunu CO2 z půlky října. Momentální hodnoty termínovaných kontraktů se nachází na obdobných úrovních jako v průběhu července a srpna. Na druhou stranu sice ETS 2 dle odhadů zvýší ceny energií a pohonných hmot, ale zároveň posílí význam energetické efektivity a transformace a urychlí přechod k úspornějšímu bydlení. Výnosy z ETS 2 by pak měly být použity do Sociálního a klimatického fondu, který bude využíván například na podporu některých sociálně slabších domácností. Více jsme toto téma popsali a jednotlivé hodnoty propočítali ve zmiňovaném článku. Zde jsou tedy popsány hlavní a už dnes přibližně predikovatelné dopady po zavedení emisních povolenek pro domácnosti.

pen-document-folder

Dopady na trh s nemovitostmi

Energetická efektivita se v tomto ohledu tudíž stane prakticky klíčovým faktorem hodnoty nemovitostí. Energeticky úsporné byty a domy - zateplené, s moderními technologiemi a využívající obnovitelné zdroje - v této již dohledné době si lépe udrží nebo i dokonce významněji zvýší svou cenu. To potom poměrově k ostatním nemodernizovaným objektům, které zavedení emisních povolenek pravděpodobně zasáhne nejcitelněji, o to více markantně. Starší a nezateplené nemovitosti mohou tím pádem výrazněji ztrácet na své hodnotě, jelikož jejich provoz bude právě kvůli vyšším cenám energií nezanedbatelně dražší. A jak jsme před časem i mediálně zmiňovali, tak ceny takovýchto domů mohou klesnout až i o desítky procent.

Dopady na domácnosti

Domácnosti budou s velkou pravděpodobností platit více za energie a pohonné hmoty v závislosti na aktuálních cenách povolenek obchodovaných na energetické burze v Lipsku – viz předběžný propočet a jednotlivé možné scénáře v prvním odstavci odkazujícího na náš nedávný článek. Domácnosti tak budou platit pravděpodobně více, protože dané ceny energií budou zahrnovat nové emisní poplatky. Majitelé starších nemovitostí se pak dle předběžného odhadu a z jakési logiky věci budou vehementněji snažit investovat do rekonstrukcí. To pokud možno aby co nejvíce snížili energetickou náročnost objektu a tím pádem rovněž snížili i obávané provozní náklady. Což se ale bude s velkou pravděpodobností opět odrážet na finančních možnostech a rozpočtech daných domácností. Bude také pochopitelně záležet i na dotačních programech státu, ale i na dalších krocích evropské komise, a hlavně i na jejím včasném vyhodnocování v té době s velkou pravděpodobností v praxi už zprovozněného celého systému ETS 2.

Dopady na stavebnictví

Očekává se relativně prudký nárůst poptávky po rekonstrukcích a zateplování, zejména před a krátce po zavedení ETS 2 okolo roku 2027. Stavební společnosti totiž nemusí mít odpovídající počet volných kapacit, což může vést ke zvyšování cen prací i materiálů - markantněji pak u izolací využívaných pro zateplení nemovitosti. Podle nedávno zveřejněných dat jsou už dnes kapacity stavebních společností vytíženy nad devadesáti procenty jejich možností. Navíc ceny práce jsou již v dnešní době na velice silně rostoucí trajektorii, a nejen tuzemský sektor stavebnictví zaznamenává nezanedbatelných nedostatek kvalifikovaných řemeslníků a v nemalých případech dokonce i méně kvalifikovaných pracovníků z řad dělnických pozic. A jak jsme již v nedávné minulosti psali, tak v posledních delších měsících se cena práce z celkově všech nákladů na stavbu či rekonstrukci svou rostoucí cenou dostala v pomyslném koláči poměrně překvapivě před ceny materiálů.

Možné dopady na ostatní druhy paliv

Emisní povolenky pro domácnosti se pak týkají pouze fosilních paliv (plynu, nafty, benzinu a uhlí) čili nikoli topiva v podobě dřeva, briket z biomasy a dřevních pelet. Na dřevo, brikety a pelety se sice popisovaný systém ETS 2 nevztahuje, protože EU dřevní paliva a biomasu určenou k otopu považuje za uhlíkově neutrální palivo, ty ale mohou mírně zdražit právě z důvodu významně vyšší poptávky po tomto druhu přírodnějšího topiva. To právě v důsledku zdražení cen fosilních paliv, především cen uhlí a plynu. Lidé se zkrátka budou v některých případech více přeorientovávat k sice na frekvenci dávkování náročnějšímu dřevnímu topivu, ale v poměru k fosilním palivům především na venkovských sídlech dostupnějšímu a na náklady v té době i tak oproti fosilním palivům nejspíš stále výhodnějšímu vyhřívání. Tento postup se bude týkat především menších a na výtop rychlejších objektů a rekreačních nemovitostí.

Autor

Špirit Petr
Investice
Analytik

Používáme cookies!

Tyto stránky používají a ukládají soubory cookies. Některé jsou nezbytné pro jejich správné fungování (tzv. technické cookies). Dále tyto stránky využívají marketingové a analytické cookies pro zkvalitnění našich služeb a přizpůsobení zobrazovaného obsahu. Pro jejich využití je nutný Váš souhlas. Více informací o cookies.