Každá nemovitost je pro svého majitele krásná, našim cílem ale je, aby se líbila široké veřejnosti,“ říká manažerka Bidli design a interiérů Jana Ondrejková. Jana se v oblasti home stagingu pohybuje takřka od chvíle, kdy se tato služba objevila v Česku. Koho jiného jsem mohl oslovit, aby nás seznámil se specifiky tohoto zajímavého odvětví realitních služeb.

Každý pokoj coby divadelní scéna

Historie homestagingu se začala psát ve Spojených státech amerických. Za jeho objevitelku je považována makléřka Barb Schwarz. Ta v roce 1972 přemýšlela, jak pomoci klientovi, jehož dům zůstával na seznamu nemovitostí k dispozici po dlouhé měsíce, aniž by zaujal jediného potenciálního kupce.

Slovo „staging“ má dnes význam „přestavět, předělat, naaranžovat“, ale v podání makléřky Schwarz tento výraz skutečně odkazoval k původnímu významu slova, to znamená k divadelní scéně. „Každý pokoj je jiný, tak jsme každý předělali jako scénu podobně jako v divadle,“ říká Schwarz v knize Home Staging: The Winning Way to Sell Your House for More Money. „Fungovalo to.“ Nově prezentovaný dům kupce našel okamžitě.

Schwarz poskytla své rady 1,3 milionu realitních makléřů. Už v 80. letech se home staging neboli komplexní služba, při které se nemovitost upravuje po designové stránce před prodejem či pronájmem, stal v USA naprostým hitem.

Do Česka bylo v tu chvíli ale ještě daleko.

Ceny bytů na minimech, ale o home staging zájem na počátku nebyl

Službu Home staging, jsem začala v ČR propagovat jako jedna z prvních v letech 2012-2013,“ vzpomíná Jana Ondrejková. V tu dobu vrcholila finanční krize, ceny bytů a domů prudce klesaly, ale většina majitelů nemovitostí nechtěla o novince ani slyšet. Česko zároveň zažívalo éru podomních prodejců elektřiny a plynu nebo vyšívaných dek a lidé neměli zájem pouštět si domů podnikavce nabízející cosi nového a neznámého.

Z home stagingu neměli obavy jen lidé, ale také samotné realitní kanceláře. „Snažila jsem se přesvědčit realitní kanceláře, že to bude fungovat, ať to zkusí. Byl to opravdu těžký boj,“ říká Jana. „Naštěstí je dnes situace už mnohem lepší, službu už mnoho makléřů zná a pochopili že funguje. A majitelé nemovitostí? Home staging je často základní argument, proč podepisují našim makléřům smlouvu!

Foto staging: drobné úpravy, které interiér přizpůsobí většinovému vkusu

Je třeba si na začátku ujasnit pojmy.

Na stránkách Bidli je služba rozdělená na tři základní kategorie: foto staging, home staging zařízené nemovitosti a home staging prázdné nemovitosti. „Pro plně zařízené či dokonce obydlené nemovitosti doporučujeme foto staging,“ upozorňuje Jana Ondrejková. „Realitní designér má vždy s sebou vlastní portfolio neutrálních doplňků a dekorací, které kombinuje se stávajícím vybavením. Nejčastěji jsou to textilie v neutrálních tonech, přehozy, polštáře, nádobí, ručníky, ale i drobný nábytek jako stolky, stojací i noční lampy. Tyto věci se zapůjčují pouze po dobu focení.

Jinými slovy, foto staging je vhodnou volbou všude tam, kde je nemovitost bez technických a estetických závad. Rušivě může působit, pokud je interiér až příliš „zabydlen“ – neboli jej majitelé zařídili podle svých specifických požadavků, které se nemusí líbit všem zájemcům. Zde je právě úlohou designéra interiér „zjemnit“ použitím neutrálních doplňků.

Home staging: designéři změní byt či dům k nepoznání

Home staging prázdných a zařízených nemovitostí znamená pro designéry trochu více práce. „Do takovýchto objektů zapůjčujeme celé vybavení,“ podotýká Jana. „Máme sklad s našim nábytkem i dekoracemi, které po dobu prodeje makléřům pronajímáme. Smyslem je zařízení interiéru na klíč: od sedačky, stolu, židlí, postelí až po obrazy a květiny na stole. V případě špatného stavu nemovitosti poskytujeme na začátku i přípravné práce - malování, pokládka koberců, úklid a podobně.“

To už bývá práce na dva týdny. Má smysl se tolik namáhat kvůli několika fotkám? „Prázdné nemovitosti se prodávají hůře, protože si lidé neumí představit, jak to může vypadat,“ odpovídá Jana.

Lidé totiž nekupují dům, lidé kupují domov. Proto je tak důležité, aby jako domov vypadal už na inzerátech.

Skládání pozitivních zón je výzva i pro profesionály

Z výše uvedeného je jasné, že home (ani foto) staging není obyčejné „čančání“ bytu. Uklidit byt, ustlat postel a prostřít stůl zvládnou jistě všichni, ale to vám samo o sobě úspěch nepřinese. „Naučit se správně poskládat pozitivní zóny, vytvořit kompozice na fotkách tak, aby působily na správné emoce, udělat prohlídkové trasy, to vyžaduje zkušenosti,“ potvrzuje Jana Ondrejková. Šéfka divize stagingu Bidli tvrdí, že designérům zabere několik zakázek, než tyto činnosti začnou dělat opravdu dobře.

A jak je to s fotografy? Každý máme ve svém okolí někoho, kdo vlastní vynikající fotoaparát a svými krásnými snímky udivuje na sociálních sítích. Nešlo by požádat právě jej, aby odcvakl několik obrázků námi prodávaného bytu či domu? „Udělat dobrou realitní fotku se správným světlem, objektivem či stabilizátorem není vůbec tak snadné. Pořízení vhodného vybavení se pohybuje ve statisících korun,“ říká Jana. „Máme zpětnou vazbu od klientů, kteří to zkusili na vlastní pěst, a pak nás po měsíci zase volali, ať jim pomůžeme.“

Investice do home stagingu se vrací zpátky

Každého samozřejmě zajímá, jak se v číslech dá vyjádřit úspěšnost home, respektive foto stagingu. Trochu jsem čekal, že se Jana pokusí z této otázky vykličkovat, ta ale překvapila poměrně tvrdými daty. „Foto staging urychluje prodej tím, že zvýší počet prohlídek v průměru o 40 % oproti standardu dané lokality. Je běžné že se rezervační smlouva podepíše už na prvním nebo druhém prohlídkovém dni. A home staging? Podle našich informací je tomu tak, že u nemovitostí v původním stavu (tj. byly potřeba přípravné práce) zvedá hodnotu na horní hranici prodejnosti v dané lokalitě. Například panelový byt 3+kk v lokalitách, jako je Praha, Brno nebo Plzeň, zvýší svoji hodnotu v průměru o 280 tisíc.

To už nejsou zanedbatelné peníze.

Home staging v podání Bidli

Home staging dokonale zapadá do barevné mozaiky služeb, kterou Bidli nabízí. „Je to základní součást realitního marktingu který v Bidli pro makléře děláme,“ uzavírá Jana Ondrejková. „Nabízíme toho opravdu hodně. Home staging, profesionální focení, videoprohlídky, dron, MP/3D scan, tvorba webových stránek pro VIP klienty... A na všechny služby využíváme elity v oborech.

Používáme cookies!

Tyto stránky používají a ukládají soubory cookies. Některé jsou nezbytné pro jejich správné fungování (tzv. technické cookies). Dále tyto stránky využívají marketingové a analytické cookies pro zkvalitnění našich služeb a přizpůsobení zobrazovaného obsahu. Pro jejich využití je nutný Váš souhlas. Více informací o cookies.