Chcete vìdìt, jak se stát nejlepším regionálním realitním makléøem? Recept nám prozradila nejpovolanìjší osoba, Roman Hulva, kterému se na konci ledna povedlo zvítìzit v celoroèní presti¾ní soutì¾i Reali»ák roku.

Romane, nejprve mi dovol ti pogratulovat k vítìzství v soutì¾i Reali»ák roku, kde jsi dominoval v tvém domácím regionu, v Moravskoslezském kraji. Pokud si dobøe pamatuji, tak jsi mi minulý týden øíkal, ¾e jsi se zúèastnil vlastnì „omylem“. Jak se to pøihodilo?

Dìkuji za gratulaci. Pùvodnì se soutì¾e úèastnil jiný kolega, který se však na podzim rozhodl zalo¾it vlastní firmu, a tak mì vedení oslovilo, zda bych do 4. rozjetého roèníku ještì nevstoupil, aby mìlo Bidli v regionu zastoupení. Souhlasil jsem.

Podle pravidel pro hodnocení jednotlivých pøihlášených soutì¾ících je soutì¾ velmi nároèná a rozhodnì to není jen soutì¾ popularity. Jak trnitá byla cesta k vítìzství?

Musím hlavnì dodat, ¾e je to soutì¾ celoroèní. Jejím mottem je „kultivace realitního trhu v ÈR“, stejný slogan mám paradoxnì ve svém biu. Podmínky pro jakýkoliv postup v soutì¾i jsou splnìní základního odborného testu, velkého závìreèného testu s 260 otázkami za 120 minut, na co¾ máte jeden pokus a pøekonat minimální hranici 70 % úspìšnosti v odpovìdích. Dále pak musí úèastník soutì¾e vypracovat pøípadovou studii se zadáním obsahujícím konkrétní situace z oblasti práva, realitního zákona, hypoteèní problematiky a marketingu. Ka¾dý také musí dolo¾it obrátkovost, zpìtné vazby spokojenosti klientù, certifikátù o dosa¾eném vzdìlání a kurzech atd. Natáèel se videomedailonek, kde se posuzovaly odpovìdi na otázky èlena komise. Probìhl mystery shopping, kdy èlen odborné komise pøedstírá zájemce a na prohlídce hodnotí práci makléøe. Hlasy veøejnosti rozhodují o umístìní jen z 10 %. Nejvìtší dùraz byl kladen na odbornost, toto kritérium rozhodovalo z 50 %, tak¾e to opravdu není soutì¾ popularity nebo titul, který si lze koupit, jak si nìkdo mù¾e myslet.

Zohledòuje se v hodnocení i objem uskuteènìných realitních obchodù?

Toto kritérium rozhodovalo z 20 %.

Bìhem roku se zú¾oval okruh kandidátù na semifinalisty a finalisty. Byla v soutì¾i velká konkurence a jak velká je vlastnì konkurence realitních spoleèností v MS kraji?

Nemám jako úèastník pøehled o tom, kdo a kolik realitních kanceláøí vyslalo do soutì¾e své zástupce,  nicménì zastoupení mìly desítky RK a stovky makléøù.

Jak dlouho se vlastnì na realitním trhu pohybuješ?

Na jaøe tomu bude 8 let.

Jsme na zaèátku roku 2022. Jak se podle tebe bude vyvíjet realitní trh v tomto roce?

Dìlat predikce v této turbulentní dobì je vìštìní z køiš»álové koule. Vzhledem k rùstu úrokových sazeb hypoték bude menší poptávka po vlastním bydlení u retailové klientely. ÈNB navíc od 1. dubna ještì více zpøísní podmínky hypoték. Chci však øíct, ¾e rùst a pokles sazeb je z dlouhodobého hlediska standardní ekonomická sinusoida, hypotéka je dlouholetý nástroj profinancování bydlení, kdy po dobu splácení klienti nìkolikrát refinancují po uplynutí doby fixace, tak¾e souèasné sazby i vzhledem k vysoké inflaci nejsou dramatické. Apetit investorù je stále obrovský, nemovitosti jsou pro nì stále bezpeèným pøístavem, kam smìøují své zdroje. Rùst cen nebude tak strmý jako v pøedchozích dvou letech, bude však rozdílný dle regionù v ÈR. Dle mého názoru bude tento rok klást na obchodníky v hypoteèním a realitním byznysu vìtší nároky hlavnì v oblasti obchodních dovedností. Makléøi, kteøí nebudou poskytovat klientele komplexní slu¾bu s pøidanou hodnotou a stoprocentní servis, budou mít slo¾itìjší pozici s uplatnìním na trhu.

Co ti úèast v soutì¾i dala?

Pøednì musím øíct, ¾e pøi jakémkoliv setkání v rámci soutì¾e, a» u¾ na Road show nebo pøi slavnostním vyhlášení v hotelu Ambassador, vládla pøíjemná atmosféra. To je zásluha týmu lidí, kteøí projekt tvoøí, hlavnì paní Lukášové a pana Makovského. Pøednášející a vystupující kolegové mìli profesionálnì zpracované vstupy, celkovì byla úèast v soutì¾i hlavnì o vzdìlávání a sdílení zkušeností z praxe. I ceny za prvenství v regionu jsou vìtšinou certifikáty k dalšímu vzdìlávání v rùzných oborech naší profese. Jsem za to rád, je to nekoneèný proces. Legislativa a pravidla se èasto mìní. Soutì¾ Reali»ák roku naplòuje hlavní cíl, kterým je zkvalitòování slu¾eb pro klienty a kultivace realitního trhu v ÈR, kus cesty je ještì pøed námi, vidím to optimisticky.

Je nìco, co bys chtìl øíct závìrem?

Dìkuji všem svým klientùm za dùvìru, hlasy a spolupráci v minulém roce a do roku 2022 bych si dovolil doporuèení všem lidem, kteøí chtìjí kupovat nebo prodávat nemovitost. Vyberte si jen jednoho makléøe, provìøte si ho vèetnì jeho osobního  webu a sociálních sítí, mìly by tam být recenze a doporuèení klientù. Dnes u¾ nestaèí jen nemovitost nafotit a dát na realitní servery. Majitel by mìl najít seriózního partnera, který nastaví obchodní strategii, nemovitost odprezentuje s pomocí marketingových nástrojù vè. 3D scanu, videoprohlídky, dronu, home stagingu, samostatného webu nemovitosti, pùdorysù a kampaní na sociálních sítích. Zkrátka udìlat z prodávané nemovitosti co nejpøita¾livìjší produkt s pøíbìhem a oslovit tak co nejširší okruh potenciálních zájemcù.

Romane, dìkuji ti za rozhovor a blahopøeju k vítìzství!

Autor

Presl Franti¹ek
Marketing
Marketingový specialista

Pou¾íváme cookies!

Tyto stránky pou¾ívají a ukládají soubory cookies. Nìkteré jsou nezbytné pro jejich správné fungování (tzv. technické cookies). Dále tyto stránky vyu¾ívají marketingové a analytické cookies pro zkvalitnìní na¹ich slu¾eb a pøizpùsobení zobrazovaného obsahu. Pro jejich vyu¾ití je nutný Vá¹ souhlas. Více informací o cookies.