Umělá inteligence postupně mění i realitní trh – zefektivňuje procesy, zrychluje práci a zvyšuje přesnost klíčových úkonů. Využívá se například při odhadech cen nemovitostí, predikcích investičních záměrů nebo při generování marketingových textů. Pomáhá také s automatizací klientské komunikace, ale i s tvorbou právních dokumentů. Díky pokročilé analýze dat dokáže AI lépe cílit na potenciální kupce a zároveň odhalovat i investiční příležitosti. Realitní makléři tak šetří čas a mohou se více soustředit na práci s klienty. V tomto článku si tedy ukážeme pět hlavních oblastí, kde AI mění způsoby, jakými sektor realit funguje.


Že se v dnešní době umělá inteligence (AI) stále více využívá a prostupuje napříč odvětvími a jednotlivými obory, kde postupně nahrazuje buď zastaralé, nedokonalé, nedostačující nebo velmi pomalé postupy a systémy, už asi víme. To ale, že umělá inteligence již ovlivňuje a v dohledné budoucnosti bude ještě více ovlivňovat i některé postupy a nepostradatelné náležitosti v rámci segmentu realitního a nemovitostního trhu jste možná velice pravděpodobně netušily či pokud ano, tak pouze v jeho určitých oblastech. I v tomto segmentu se totiž tolik potřebné a nenahraditelné postupy a procesy zefektivňují, zrychlují a ve výsledku celkově významně zdokonalují. Některá vylepšení, která AI mimo jiné umožňuje, pak v praxi pro zefektivnění celé své práce a pro maximální spokojenost klientů využívají i naši průvodci realitami. V následujících odstavcích si blíže představíme a podrobněji projdeme pět základních pilířů v odvětví realit, u kterých se tyto pozitivní změny již projevily, či se v dohledné době jejich výrazné zefektivnění ještě očekává.


Odhady a oceňování nemovitostí

Umělá inteligence (AI) může generovat automatizované, rychlejší, a dokonce i přesnější odhady a oceňování nemovitostí na základě historických, ale i dalších dostupných dat a statistik. Předběžně se předpokládá, že již v dohledné budoucnosti umělá inteligence prostřednictvím speciálních programů dokáže právě na základě historických dat ze srovnatelných prodejů obdobných nemovitostí v daných lokalitách vygenerovat výrazně přesnější odhady cen nemovitostí. Umělá inteligence, která se měsíc, co měsíc stále více precizuje, potom dokáže posoudit nejen stav nemovitosti, ale dokáže velice přesně odhadnout a následně určit i očekávanou demografickou strukturu. Konkrétně například to, kolik lidí se do vybrané oblasti může v kratším časovém horizontu nastěhovat a na základě tohoto poznatku vytvořit i podrobnější schéma o potenciálních kupcích a tím pádem i případné přesnější ceně nemovitosti.


Predikce a prognózy ohledně investičních záměrů

Umělá inteligence může podrobně a přesně analyzovat daný trh včetně jednotlivých trendů. Dokáže posoudit sílu poptávky, ale i možné objemy finančních prostředků už alokovaných do jednotlivých trhů či investičních produktů a nástrojů. AI tak může ve své podstatě následně vyhodnotit třeba i to, do jakého druhu nemovitosti či v jaké lokalitě je pak vhodné zainvestovat. Obrovskou výhodou tudíž je to, že potenciální kupující nemovitosti nebo nemovitostního aktiva se nemusí rozhodovat pouze na základě svého přesvědčení či pocitu někoho jiného, ale může se rozhodnout na základě smysluplné a v důsledku kvalitně zpracovaných dat i poměrně přesné analýzy.


futuristic-interface-smart-home-automation-assistant-virtual-screen

Komunikace s klienty a následný servis

Dalším možným zlepšením díky AI může být komunikace mezi zprostředkovatelem prodeje nemovitosti čili makléřem či i samotnou realitní kanceláří a klientem. To například prostřednictvím automatizovaných a v dohledné budoucnosti velice kvalitně naprogramovaných, a právě v oblasti realitního trhu již více "nachytřených” chatbotů. Chatboti tedy dvacet čtyři hodin v týdnu mohou neúnavně odpovídat prakticky na jakékoli dotazy a požadavky jak stávajících, tak i potenciálních klientů. To pak alespoň částečně bez bližšího zásahu a pomoci člověka.


Právní záležitosti a potřebné dokumentace

AI může pomoci i v právních oblastech a dokumentacích rovněž potřebných v rámci realitního a nemovitostního trhu. Umělá inteligence totiž již dnes do jisté míry dokáže automaticky vygenerovat i požadované smlouvy. Umělá inteligence dokonce dokáže kontrolovat stávající či připravované smlouvy, zda jsou napsány v souladu s legislativou. Což má i výrazný efekt v rámci lepší ochrany, prevence a zabezpečení před případnými možnými podvody či finančními manipulacemi. AI potom může případně jaksi detekovat neodborně či i nekvalitě napsané smlouvy a poskytnout tak jejich výrazně kvalitnější formy.


Marketing čili generování popisků, inzerátů a animací pomocí AI

Na základě zjištěných informací o nemovitosti může umělá inteligence vygenerovat adekvátně a současně i velmi profesionálně znějící text daného inzerátu. Realitní makléř tak ušetří mnoho času s jinak velice důležitou, ale na čas zároveň poměrně náročnou přípravou. AI může realitnímu makléři či společnosti rovněž pomoci i s přípravou popisku jednotlivých nemovitostí, s přípravou animací vhodných nejen do marketingových propagací, ale třeba i s vygenerováním různých typů perexu a zajímavě napsaných textů. Ty potom potenciálního zájemce o nemovitost mohou v duchu call to action více zaujmout a upoutat tak jeho pozornost k dalšímu kroku. Toto vše pak v úspoře času danému makléři či průvodci realitami hraje opět nezanedbatelnou roli.

Autor

Špirit Petr
Investice
Analytik

Používáme cookies!

Tyto stránky používají a ukládají soubory cookies. Některé jsou nezbytné pro jejich správné fungování (tzv. technické cookies). Dále tyto stránky využívají marketingové a analytické cookies pro zkvalitnění našich služeb a přizpůsobení zobrazovaného obsahu. Pro jejich využití je nutný Váš souhlas. Více informací o cookies.