Fotovoltaickou elektrárnu má v Česku nainstalovanou už více než 160 tisíc domácností. I z důvodu nestabilní situace na energetickém trhu a skokového nárůstu cen v uplynulých dvou letech zájem o alternativní zdroje energií neopadává, spíše naopak. Loňský rok 2023 byla čísla rekordní, podle údajů Solární asociace bylo instalováno více než 80 tisíc nových domácích fotovoltaických elektráren a zhruba 2 700 firemních a pozemních solárních elektráren o celkovém výkonu 970 MWp.
Význam solární energie jako obnovitelného zdroje stoupá i ve světle závazků Evropské komise, která stanovila cíl minimálního podílu obnovitelných zdrojů energie na celkové spotřebě na úrovni 42,5 % do roku 2030. A i když podíl využití obnovitelných zdrojů v Česku roste, máme s 15,5% podílem energií z OZE v hrubé spotřebě elektřiny co dohánět, ve srovnání s průměrným podílem EU na úrovni 41,2 %.
Zákazníci Bidli Energie využívající fotovoltaiku dokážou uspořit ročně až 60 % nákladů na energie, oproti tradičním dodávkám ze sítě. A právě finanční úspora za energie je pro Čechy hlavním motivátorem k pořízení fotovoltaiky. V průzkumu pro společnost Bidli Energie tak reagovalo 8 z 10 dotázaných, kteří fotovoltaiku už využívají anebo o ni reálně uvažují. Finanční úspora je přitom o něco vyšší motivací pro mladou generaci do 35 let (86 %) a také pro obyvatele Prahy a vysokoškoláky (v obou případech 88 %). Pro 42 % respondentů je motivací k pořízení solární elektrárny možnost využití dotace, pro 37 % nezávislost na externích dodavatelích a cenových výkyvech. Asi 36 % respondentů vnímá jako důležitý aspekt výrobu energie šetrným ´zeleným´ způsobem, tento aspekt oceňuje především mladá generace do 35 let (41 %) a obyvatelé Prahy, kde takto reagovala bezmála polovina dotázaných (47,5 %).
Téměř 8 z 10 (78 %) dotázaných, kteří fotovoltaiku už využívají, je s ní velmi spokojeno a do její instalace by bez váhání šli znovu. Necelá pětina (19 %) respondentů přiznává, že jejich očekávání bylo vyšší, ale s fotovoltaikou jsou obecně spokojeni. Jen 3 % uživatelů vyjádřilo nespokojenost.
Graf č.1 - Hlavní motivátory k pořízení fotovoltaiky pro Čechy, kteří fotovoltaiku už mají nebo o ni uvažují
Z těch, kteří fotovoltaiku nemají a ani o ni neuvažují, jich více než polovina (52 %) jako důvod odmítání uvedla, že na ni nemají vhodné prostory. Vysoká pořizovací cena odrazuje od solární elektrárny 37,5 % dotázaných, více než čtvrtinu (26 %) pak dlouhá návratnost investice. Zhruba 15 % respondentů vnímá pořízení fotovoltaiky jako složitý proces, kterému nerozumí a nechtějí se jím zabývat, 13 % má obavu z nespolehlivých dodavatelů a 12 % respondentů nezajímají nové trendy a nevěří proklamacím o zelených energiích. Pro 4 % respondentů je blokem i estetická stránka, kdy si nechtějí fotovoltaickými panely kazit dojem z nemovitosti.
Graf č.2 - Jaké jsou hlavní argumenty proti fotovoltaice u dotazovaných, kteří o ni neuvažují
Dotazování ukázalo, že chytré zařízení instalované ke stávající fotovoltaické elektrárně, které by dokázalo ušetřit další desítky procent nákladů, by jednoznačně přivítala asi čtvrtina (24 %) dotázaných. 67 % by pořízení zvažovalo s tím, že by si museli zjistit další detaily. Zbývajících 9 % respondentů by vnímalo instalaci chytrého zařízení, které monitoruje chod jejich domácnosti, jako zásah do soukromí a jeho instalaci by se vyhnuli.
Zařízením, které tento parametr splňuje je Chytrý spot od Bidli Energie. Funguje na principu průběžného monitoringu spotřeby domu a následném chytrém řízení nákupu energií, jejich skladování a čerpání s ohledem na potřeby domácnosti. Zařízení je schopné při správném využití ušetřit až 35 % nákladů na energie a je vhodné pro ty, kteří FVE už vlastní nebo o ní uvažují. Chytrý spot využívá kvalitní Rakouské technologie Loxone. Cena zařízení se pohybuje podle zvolených parametrů mezi 30-50 tisíci korun a návratnost investice se na základě odběru domu může pohybovat v rozmezí 1 až 3 let.
Základem systému je střídač, ke kterému jsou připojeny fotovoltaické panely a bateriové úložiště. Ke střídači je nainstalováno chytré zařízení – Chytrý spot – napojené na cloud Bidli Energie. V rámci cloudu probíhají neustále výpočty pro co nejvýhodnější nákup energií, dobíjení baterie a ohřev teplé vody. Střídač je následně Chytrým spotem ovládán tak, aby dokupoval elektřinu v časech, kdy je spotová cena v dané čtvrthodině nejvýhodnější a zároveň optimalizoval dokup energií v konkrétních časech tak, aby nenakoupil zbytečně mnoho.
„Pokud chceme z Chytrého spotu vytěžit maximum, musíme na to jít přes management domu a samostatné řízení velkých odběrů jako je bojler, tepelné čerpadlo nebo wallbox. V tom jsme unikátní, protože s jednotlivými zařízeními zacházíme zvlášť,“ říká Jan Kakos, ředitel obchodu Bidli Energie a dodává: „Pracujeme s předpovědí počasí, cenou spotu, a to celé přizpůsobujeme chování domácnosti.“ Chytrý spot se v první fázi učí, jak domácnost funguje, poté navrhne nejlepší možné řešení na optimalizaci práce s energií během dne. Na základě algoritmů nabíjí baterie nejen z fotovoltaické elektrárny, ale i ze sítě v době, kdy je nejlevnější. Velkoodběrová zařízení jsou pak nejvíce zatěžována v časech, kdy je elektřina levná nebo je dostupný dostatek energie ze slunce. „Jedna věc je energii vyrábět a nakupovat ji na spotovém trhu, ale správně a efektivně s ní nakládat je mnohem náročnější. Inteligentní energetický management je v tomhle velký pomocník a jsem rád, že se v Bidli touto cestou vydali s námi. Využitím Loxone vsadili na produkt, který je víceúčelový a v budoucnu umožní chytrou optimalizaci dále rozvíjet například o obchodování s přetoky a podobně,“ doplňuje Pavel Lískovec, manažer českobudějovické pobočky Loxone.
„Našim zákazníkům dokážeme ušetřit až dalších 35 % proti klasickým spotovým ceníkům, které byly vloni o 25 % levnější než standardní fixní ceníky a o 37 % levnější než vládní strop. Celková úspora tak může být až 46 % proti cenám vládního stropu. Takto razantní úspory jsou nejvíce vidět právě u energeticky náročných zařízení jako je tepelné čerpadlo, bojler, bazénová technologie nebo dobíjecí stanice na elektromobily,“ uzavírá Kakos.